Psihosomatica

PSIHOSOMATICA

Secretul Vindecării

In ultima vreme se discuta foarte mult depre psihosomatica , despre legatura dintre aparitia bolilor la nivelul corpului fizic si radacina acestor efecte la nivel psihic si mental. Istoria psihoterapiei se confunda cu istoria in domeniul terapiei si cu istoria finite umane.
Ea este desigur, cea mai veche si cea mai “ naturala” din toate remediile, incepand o data cu comunicarea interumana .

Relatia dintre psihic si somatic (manifestarea bolii la nivelul corpului fizic), in constituire bolii nu este noua si daca ea era cunoscuta in filozofia indiana antica sau in cea chineza , pentru cultura europeana este bine cunoscut pricipiul “ mens sana in corpore sano”, cu reciproca lui. In secolul XIII-lea , A de Villeneuve recomanda ca remedii impotriva durerii “ excitarea pasiunilor care sunt cele mai puternice in caracterul lor “.
Trei secole mai tarziu Montaigne vorbea despre spiritual uman ca despre “ cel mai mare factor de minuni “. Legatura dintre trairile psiho-emotionale si aparitia bolilor a preocupat in permanenta numerosi filozof, , psihologi sau medici , care sesizau aceasta legatura si incercau sa o explice sau sa o foloseasca. O data cu experientele de hipnoza ale scolii din Nancy, in primul rand cu lucrarile lui Bernheim si cu experientele si studiile asupra isteriei facute de Charcot , aceasta legatura devine evidenta si demonstrabila , iar terapia prin hipnoza incearca restaurarea functionala drept cale spre restaurarea organica.

Psihosomatica a aparut in medicina si in psihoterapie la inceputul acestui secol , desi termenul de psihosomatic fusese introdus din 1818 de Heinroth pentru a desemna ( in conceptia acestuia), influenta psihicului si aparitia cancerului, tuberculozei si a epilepsiei.
Preluat de Iacobi , termenul va fi raspandit din ce in ce mai mult , iar conceptia despre acest mod nou de abordare a bolii va reflecta (H. EY), “ tendinta de cuprindere a tuturor datelor organismului in unitatea organismului”.
Lopez Igor afirma ca “toata medicina este psihosomatica , deoarece in orice boala colaboreaza factori somatici si psihici’.
Oricat ar parea de neobisnuit , desi potrivit parerii unor specialisti si autori, dupa cum vom vedea orientarea psihosomatica exista , din epoca de piatra , cand nu se facea nici un fel de deosebire intre suferinta somatica ( fizica), si cea psihica ; totusi cuprinderea teoretica moderna a conceptelor care formeaza aceasta viziune nu este mai veche de o jumatate secol.
Intre 1930- 1939 se dezvolta in Chicago sub directia lui F. Alexander scoala de medicina psihosomatica .Acesta considera ca, conflicte nucleare specifice pot conduce la manifestari psihosomatice , adica la exprimari ale acestora in sistemul viscero-humoral.

In concluzie,cand vorbim despre imbolnavire, ne gandim doar la microbi si alimente.
Dar nivelul emotional si spiritual sunt la fel de importante pentru sanatate, avand adesea un rol crucial in echilibrul organismului.
Microbii sunt respinsi de sistemul imunitar, dar sentimentele provin din interior, unde nu avem atat de multe mijloace de aparare – pentru ca suntem singuri cu noi insine si pentru ca educatia pe care o primim e adesea lacunara in domeniul emotional.
Filosofia chineza afirma ca fiecare organ are un suflu specific, sau spirit, care salasluieste in el, corelat cu un anumit aspect al vietii psihice.
Inima este considerata lmparatul Organismului, salasul sufletului, organul care conduce si imparte dreptatea in imparatie, adica in corp.
Inima e invelita de pericard, numit inteleptul corpului – sfetnicul de incredere al Imparatului Inima. Fara acest invelis, inima ar receptiona din plin socurile emotionale si nu ar putea evita imbolnavirile. Inima regleaza viata spirituala si emotiile. Bucuria o caracterizeaza, dar in exces ii poate face rau.

Ficatul este asemeni unui general care elaboreaza strategiile de lupta impotriva a tot ceea ce este nociv pentru noi pe toateplanurile. El elimina toxinele fizice, iar in plan energetic pe cele emotionale, fiind afectat de manie si oboseala.

Vezica biliara regleaza temperamentul, puterea de a lua decizii si curajul inceputului. Orice stresputernic sau indelungat loveste in vezica biliara, ceea ce duce la manifestarea unui temperament coleric. Persoana devine irascibila, nervoasa, ia greu decizii, are dureri de cap si ameteli.

Pancreasul si splina sunt puternic afectate de ingrijorare. Oamenii care despica firul in patru si sunt mereu tematori isi slabesc pancreasul si splina. Si reciproc, oamenii care au probleme cu aceste organe sunt mai mereu ingrijorati. Se adapteaza mai greu, putand ajunge la fobii si obsesii.

Plamanul si intestinul gros sunt organele meditatiei si ale gandirii reflexive. Un om trist si melancolic secatuieste astfel energia acestor organe.Data fiind legatura lor cu imunitatea, cand aceste doua organe sunt perturbate, la fel este si apararea organismului. Persoana devine mai vulnerabila la agresiunile din mediu. Deseori un bolnav de plamani este trist si melancolic, ceea ce se observa la pacientii cu astm si tuberculoza.

Rinichii reprezinta in organism rezervorul de energie care ne ajuta sa traim si sa ne vindecam. Cand scade energia rinichilor apar sentimente de panica si anxietate care ne epuizeaza. Bolnavii de rinichi sunt adesea tematori,vointa lor scade sau sunt inflexibili si incapatanati.
Echilibrul adevarat nu consta in lipsa sentimentelor, ci in controlul aparitiei si al intensitatii acestora. Atunci cand starea noastra interioara evolueaza intre bucurie si tristete fara sa exageram, cand melancolia ne ajuta sa patrundem mai profund in noi insine si sa vedem in cele din urma frumusetea vie si, cand nu ne mai lasam doborati de teama, am facut pasi importanti pe drumul controlului emotional. Nu putem schimba lumea, dar putem schimba modul in care ne raportam la lume.
Terapia Psihosomatica, Psihoterapia Psihosomatica are ca obiectiv rezolvarea factorilor psihologici ai afectiunii, recunoscand impactul corpului asupra mintii si a mintii asupra corpului. Pe langa bolile psihosomatice si managementul durerii, aceasta forma de terapie este indicata si pentru copiii ai caror parinti sufera de afectiuni cronice. Totodata, psihoterapia este benefica si in afectiunile organice cronice, care au un important impact psihologic.

Metodele psihoterapeutice in psihosomatica includ : Psihoeducatie, Hipnoza, Tehnici de relaxare, exercitii de respiratie profunda, imageria ghidata, managementul stresului, Psihoterapie cognitiv-comportamentala, Psihoterapii psihodinamice, Psihoterapie Ericksoniana, Terapia prin sunet, Consilierea directiva, Psihoterapia centrata pe persoana, etc.

Afectiuni psihosomaticeBolile psihosomatice reprezinta o manifestare fizica a tulburarilor emotionale suprimate (stres, suferinta, anxietate, sentimentul singuratatii, furie reprimata). Aceste tulburari elibereaza substante chimice in organism – endorfine, adrenaline, etc. – iar atunci cand trairile nu sunt exprimate, aceste substante pot provoca afectiuni.

Exemple de afectiuni cauzate de factori psihologici, dar cu manifestare somatica, sau afectiuni cu componenta organica dar si simptome psihologice, sunt: boli autoimune, afectiuni neurologice, afectiuni ORL, afectiuni osteo-articulare (poliartirta reumatoida), boli cronice; cancer; boli de nutritie, afectiuni ale aparatului respirator (alergii), imunitate deprimata, afectiuni dermatologice (psoriazis, dermatite), afectiuni cardiovasculare; afectiuni gastro-intestinale (colon iritabil, ulcer peptic); tulburari de comportament alimentar; tulburari de conversie, etc.

Adevaratul secret al sanatatii inseamna sa inveti sa te vindeci , inclusiv prin gandurile si emotiile pe care le cultivi in “gradina” sufletului tau!

Autor: Psih. Daniel C. Muntean

DANYKOMIO este un concept multidisciplinar dezvoltat de Psih. Daniel C. Muntean, fondatorul Danykomio Clinique Therapy. In timp ce terapiile traditionale se concentreaza numai asupra nivelului fizic sau doar a celui mental, acest concept al abordarii terapiei se bazeaza pe o forma holistica de vindecare care face posibila eliberarea si vindecarea traumelor fizice, mentale si emotionale.
Psihoterapia, Medicina și Spiritualitatea au nevoie să fie utilizate integrativ.